Welcome To Sek. Keb. Batu Gajah

Km 28, Batu Gajah Pasir, 77300, Merlimau, Melaka, Malaysia
twitter

Follow on Tweets

Sunday 3 April 2011

Makna Logo SKBG



LOGO   DAN   BENDERA   SEKOLAH
   Bendera terbina daripada dua jalur berwarna putih bersih dan biru laut.Di bahagian tengah  bendera  terdapat logo  sekolah.
  • Warna putih  - melambangkan keikhlasan.
  • Biru   - melambangkan elemen kehidupan di dunia dan di akhirat
  • Dua ekor gajah  -   sejarah asal usul nama kampung   bermaksud keperkasaan.
  • Obor  -  bermaksud  ilmu.
  • Jangka lukis  -  bermaksud keperluan  menguasai ilmusains.
  • Orang  -  murid – murid.
  • Bola  -  melambangkan bidang kokurikulum .
  • Mangkuk  -  melambangkan  sekolah ini  sebagai  sebuah wadah untuk melahirkan  Anak  Melaka  yang berpotensi.
  • *   Tulisan jawi  -  untuk menyemai rasa      kekitaan dan ras  bangga  dengan budaya  tradidi  kita.
      Warna putih bersih  melambangkan keikhlasan pendidik  dalam  mendidik anak-anak yang bersih dan suci serta bersedia  dicorakkan oleh ibu bapa  dan pendidik. Disamping itu gabungan warna putih dan biru melambangkan elemen kehidupan di dunia dan di akhirat  , di mana fungsi sekolah sebagai tempat menyediakan  anak –anak untuk menempuhi kehidupan  di dunia dan  bekalan di akhirat kelak.
      Logo   sekolah tertera nama sekolah pada bahagian atas.  Di kiri kanan di apait oleh dua ekor gajah. pada bahagian tengah terdapat obor  berwarna merah menyala, jangka sudut dan orang  dengan sebiji bola .  Di bahagian bawah pula terdapat sebuah mangkuk dengan nama MELAKA . Di bawah sekali nama sekolah dalam tulisan jawi dan slogan sekolah “BERUSAHA UNTUK KEMAJUAN”
Setiap perlambangan yang tertera  dalam logo sekolah membawa maksud tersurat  dan tersirat.  Sepasang gajah, disamping  mengimbau sejarah asal usul nama kampung tempat sekolah ini, juga mnembawa maksud  keperkasaan. Semoga  warga sekolah ini perkasa dalam  penguasaan ilmu  . Obor  bermaksud  ilmu, jangka lukis bermaksud keperluan menguasai ilmu sains .  Orang dengan bola  melambangkan bidang kokurikulum yang penting bagi semua murid.  Mangkuk  melambangkan sekolah  ini sebagai   sebauah 
wadah  untuk  melahirkan  anak Melaka  yang berpotensi . tulisan jawi diabadikan untuk menyemai  rasa  kekitaan dan rasa  bangga  dengan budaya  tradisi kita .

No comments:

Post a Comment